Home Koncept Vi tilbyder Friluftsliv Kontakt Blog

THE OUTDOOR LIFE

Vandretur i Fulufjellet - Sverige

Copyright © The Outdoor Life / Indhold må ikke kopieres uden aftale.

Min historie fra vandreturen i Fulufjället - 2010

Jeg tog afsted den 1. juli 2010 og var hjemme igen lørdag den 10. juni, det gav mig 4 hele dage i fjeldet, hvor resten af tiden var transporttid og overnatninger på vej ud og hjem.

Min tur startede i Aalborg og derfra gik det mod Frederikshavn, hvor jeg skulle med færgen til Göteborg. Derfra gik turen nord på i tog, i godt 7,5 time, mod en lille by ved navn Mora. Det var så ikke muligt at komme afsted samme dag til en noget mindre by, og jeg måtte derfor overnatte på en meget fin campingplads. Dagen efter tog jeg bussen i to timer til den noget mindre by, Särna, hvor det ikke var muligt at komme videre i sommer perioden, og jeg måtte derfor gå de 35 km. til Fulufjället. Jeg valgte at gå små 5 km. ud af byen, hvor jeg lavede en lille biuak og fik der min første overnatning i den vilde natur, dog kun 30 meter fra hovedvejen.Dagen efter måtte jeg gå den lange tur op mod fjeldet. Turen gik langs hovedvejen, så det var nemt og lige til, men dog stadig hårdt, da der var masser af sol og mange bakker. Da jeg ankom til selve indgangen var der en lille turist hytte, hvor jeg kunne købe mad og andre småting. Jeg fik en kage og så gik jeg videre til min første overnatning i det store naturreservat, som var i en lille hytte med udsigt til vandfaldet.

Dagen efter var jeg helt nede ved bunden af vandfaldet. Det var et utroligt smukt syn, og fik også taget en del billeder af Sveriges største vandfald. Efter en lille time ved foden af vandfaldet, bevægede jeg mig mod toppen af en meget kuperet og svær sti. Der oppe kunne jeg så kigge ned i den dal jeg lige havde været i. Det er tankevækkende at hvor langt små 100 meter ser ud, når man kigger ned oppe fra toppen af vandfaldet.

Fra toppen gik turen mod områdets største bjerg på 1049 meter, igennem en meget smuk og øde natur. Da jeg kom til foden af Brattfjället, tænkte jeg; ”den kommer jeg da hurtigt op af”, men der tog jeg fejl, og de tog skam sin tid. Der var steder jeg måtte hoppe fra sten til sten, men desværre måtte jeg vende om 3-400 meter til toppen, da jeg ikke ville udfordre den bjørn jeg mødte. Heldigvis var bjørnen ikke interesseret i mig og gik bare videre på tværs af bjerget, men jeg fik da taget en del billeder. Jeg måtte så vandre ned igen, ned til en lille hytte jeg kunne se i det fjerne, da jeg ikke havde lyst til at forsætte til toppen på grund af bjørnen.

Jeg ankom til den lille nød hytte ved navn Bergådalsstugan, en fin lille hytte med seks sove pladser, og en lille pejs, samt udsigt til det bjerg jeg måtte vende om på.

Dagen efter møder jeg de første mennesker på fjeldet siden jeg ankom. Det var to svenskere som også var ude og vandre. Vi fik en lille snak og jeg fandt ud af, at den ene af dem var kommet her en del, og han ville derfor gerne vise mig nogle af de steder, man normalt ikke lige ser, og som ligger lidt udover de mere almindelige ruter. Jeg må da også indrømme at vi kom på noget af en offroad tur i ødemarken, da han mistede sit medfødte overblik over fjeldet. Jeg måtte så finde mit kort frem og vi blev enige om hvor vi var, og fandt så en rute vi ville gå mod og så følge den. Men det var ikke lige til, turen var meget kuperet og til tider var det næsten umuligt at komme frem, men med lidt omvej her og der, samt et par spændende vand forhindringer, kom vi ned til en af de markerede ruter. Derfra gik turen sådan set fint, dog stadig med udfordringer, samt med et lille hvil, i en meget lille nødhytte ved en lille sø. Turen fra hytten og ned til deres bil, som lå lige ved Brottbäckstugan, var ikke noget problem i forhold til det vi havde været igennem kort forinden. Jeg valgte så at blive kørt ned til Särna og overnattede på en lille campingplads der, og jeg blev dermed ikke i fjeldet den ekstra dag som jeg egentlig havde planlagt hjemmefra.

Dagen efter gik turen mod den smukke by Mora, hvor det berømte langrendsløb Vasaløbet på hele 90 km. har sit målområde i. Der tog jeg to gode nætter i min fine hængekøje, helt nede ved elven, på den super fede campingplads: Mora Parken. Den ene dag lejede jeg en kajak i nogle timer, og tog mig en tur op og ned af elven, det var rigtig hyggeligt. Ellers gik det tiden med besøg i byen, og ellers at nyde solen og slappe af.

Lørdag morgen gik turen så hjem igen, med endnu engang 7,5 time i tog til Göteborg, og så færgen tilbage til Danmark. Jeg var hjemme i Aalborg igen lige efter midnat.

Jeg må sige at det var en rigtig fed og spændende tur, men masser af oplevelser og masser af tid til at få ro i sjælen. Jeg vil helt klart anbefale andre at tage til Fulufjället, men tag nogle flere dage i fjeldet, det har jeg fortrudt jeg ikke gjorde.

Så hvis du er til lækker natur med masser af dyre liv, og ikke for vilde bjerge, er dette område helt sikker et hit.